Mer karp i dammen


Förra helgen var jag, farsan och Christer hos en kollega till farsan och nyvunnen vän för min del. Han har två dammar varav den ena är full med karp. Tanken var att hjälpa Micke att gallra i beståndet och att för min del ta med några stycken till dammen hemma. De regnbågar vi köpte i våras verkar inte trivts så bra så tanken är att växla över mot karpfiskar istället. På lördagen fick vi 24 karpar som togs med hem.


Vi fick även lov att komma på söndagen och då tog jag med Manfred. Tanken var att köra två timmar och ösa upp fisk, men det var helt dött. När det var 20 min kvar till vi tänkt åka hem så knäckte Manfred koden. Man ska fiska nästan på land. Vi börjar meta på en spott på ca 1 meter. Inte en kvm, utan 1 meter lång sträcka 10-20 cm från land, annars nappar inte karparna. Det är lite meckigt att kasta över till andra sidan dammen och landa 10cm från land i varje kast, men det funkar för det mesta, så på den halvtimme vi kör vidare får vi 12 karpar.


Kommentarer